Mám Dron

Drony v realitnom biznise

Schopnosť rýchlej a flexibilnej manipulácie vo vzduchu, v kombinácii s kvalitnými kamerami a inými senzormi, dávajú dronom široké možnosti využitia. Svoje miesto našli aj v realitnom segmente a výrazne mu pomohli skvalitniť služby a napredovať. Najmä realitný marketing získal v dronoch veľkú výhodu v podobe 3D vizualizácie objektov, virtuálnych prehliadok a fotiek pozemkov a budov z vtáčej perspektívy. Drony však pomáhajú aj pri stavebnom dozore, technických inšpekciách stavieb, či ich ochrane. O úspešnosti dronov v realitnom biznise svedčí aj fakt, že realitný priemysel je po fotografii/videu druhým najväčším používateľom bezpilotných technológií.

Prečítajte si tiež: Využitie dronov v energetike

Využitie dronov pri výstavbe

Trh nehnuteľností je nesmierne dynamický a konkurenčný. Preto developeri, stavební inžinieri a realitní makléri hľadajú spôsoby ako skvalitniť ich služby, získať konkurenčnú výhodu a pritom optimalizovať náklady. Drony tu prichádzajú na pomoc pri všetkých fázach projektov. Akákoľvek výstavba začína analýzou lokality, pozemku, či objektu. Tá sa nezaobíde bez kvalitného obrazového materiálu, máp, či 3D vizualizácie. Letecké zábery získané z lietadiel a vrtuľníkov sú veľmi nákladné, na druhej strane drony poskytujú nielen výrazné šetrenie financií, ale aj úsporu času a presné dáta.

Inšpekcie stavieb a stavebný dozor

Koptéry vybavené termokamerou sú veľmi účinné pri lokalizovaní tepelných únikov na budovách. Tie je vedia odhaliť aj pri väčších výškach a ťažko dostupných miestach. Detailné zábery z dronov dokážu tiež nájsť poškodenia striech a iných častí objektov.

Veľa developerských spoločností začalo klientom ponúkať službu aktualizácií postupu výstavby v podobe pravidelného zasielania obrazového materiálu. To ocenia najmä klienti, ktorí sú dlhodobo odcestovaní alebo žijú v inom štáte.

Realitný marketing

Veľký osoh z použitia dronov majú realitní makléri a realitné kancelárie. Tie si uvedomujú, že pri prvom kontakte záujemcu s nehnuteľnosťou zaváži každý detail. Prvý dojem, kedy si potenciálny klient pozrie fotky alebo video konkrétnej nehnuteľnosti, môže byť rozhodujúci. Preto sa mnohé realitné spoločnosti snažia poskytnúť čo najkvalitnejšie a informačne bohaté videá, fotografie a 3D vizualizácie na ich webových stránkach a propagačných materiáloch. Drony sa pre tieto účely ukázali byť ideálne najmä počas pandémie, kedy osobné prehliadky boli nahrádzané virtuálnymi.   

Zábery z inej perspektívy

Jednou z najväčších výhod používania dronov pre nehnuteľnosti je možnosť zobraziť polohu nehnuteľnosti s ohľadom na objekty v okolí, vybavenie, parky, školy, letiská, atď. Letecká perspektíva je jednoznačne najlepším spôsobom, ako zachytiť pozemok v kontexte širšieho územia. Typické fotografie domu z úrovne stojaceho človeka nahrádzajú zábery z netradičnejších uhlov a z väčšej výšky, ktoré vyzerajú pútavejšie a poskytujú ucelenejšiu predstavu o objekte. Drony tiež poskytujú nízkoúrovňový pohľad na dôležité vlastnosti a časti nehnuteľnosti, akými sú terénne úpravy, dvory, bazény, pričom zachytávajú detaily, ktoré sú pre väčšie lietadlá nedostupné.

360° panoráma

Obľúbeným nástrojom realitných marketérov je 360-stupňová panoráma. Tento typ záberu je nasnímaný dronom na jednom mieste vo vzduchu, pričom sa pri otáčaní a nakláňaní fotoaparátu snímajú zábery v určitom časovom intervale. V špeciálnom softvéri sa všetky tieto zábery skombinujú a vytvoria 360-stupňový model objektu. Klientom poskytnú plnú kontrolu nad otáčaním, nakláňaním a priblížením. Ide o vysoko interaktívny zážitok, ktorý výrazne zatraktívni realitnú ponuku. 360° panorámy bývajú často doplnkom fotografií v realitných inzerátoch a poskytujú tak záujemcom prehľad o usporiadaní a výzore jednotlivých miestností a častí nehnuteľnosti.

Virtuálne prehliadky

3D panorámy, kedy sa pomocou šípok pohybujete po objekte, sú pri väčších nehnuteľnostiach nepraktické. Ak si totiž chcete prezrieť všetky časti objektu, musíte veľa krát klikať na šipky, čo skôr odradí ako zaujme. Preto sa pre objekty s väčšou rozlohou používajú video prehliadky vytvorené štandardným alebo FPV dronom. Je to skvelý prostriedok, ako klienta „previezť“ celou nehnuteľnosťou za krátky čas a zároveň mu ukázať všetky jej dôležité časti. Pri realizácii takýchto prehliadok sa často používajú FPV drony, kedy operátor vidí v špeciálnych okuliaroch zábery z dronu v prvej osobe. Dokáže tak efektívne kontrolovať obraz a nemusí mať dron na dohľad. Takýmto spôsobom môže operátor FPV dronu natočiť zábery aj rozsiahlejších objektov, pričom sa ani nepohne z miesta. Takýto typ dronovej prehliadky niektoré agentúry realizujú aj v reálnom čase

S dronom sa tiež dá ukázať jedinečná perspektíva priestoru. Lietanie okolo lustra, pri strope, prelet popod stôl, či medzi kvety, môžu zatraktívniť celý priestor v očiach klienta, zlepšiť celkový dojem z nehnuteľnosti a zároveň tak zvýšiť šancu na jej rýchlejší predaj.

Výhody využitia dronov v realitnom segmente

Nové perspektívy – Drony dokážu vytvoriť letecké zábery z rôznych uhlov a perspektív, ktoré by nebolo možné natočiť s lietadlom ani vrtuľníkom.

Optimalizácia nákladov – Drony výrazne šetria náklady počas celého procesu výstavby – od  stavebných príprav pozemkov, mapovania, cez dokumentovanie stavebného pokroku, technické inšpekcie, až po tvorbu marketingových materiálov.

Úspora času – Mnohé spomenuté činnosti vykonávané dronmi sa tiež vyznačujú výraznou časovou úsporou v porovnaní s použitím tradičných médií.

Nevýhody?

Použitie dronov pre malé realitné spoločnosti nemusí byť jednoduché najmä pre personálne a finančné zaťaženie. Niektoré realitné spoločnosti si na práce s dronom vyhradia, či najmú zamestnanca. Ten však potrebuje licenciu pilota na diaľku, dron a jeho poistenie, a taktiež nadobudnúť skúsenosti s konkrétnymi letovými manévrami. S tým je spojená počiatočná investícia do dronu, softvéru na spracovanie dát a licencie pre pilota. Iné spoločnosti si tieto služby prenajímajú, čo však môže byť pomerne nákladné, najmä ak má spoločnosť v portfóliu veľký počet nehnuteľností.  

Niekoľko čísel

Prieskumy ukazujú, že použitie záberov z dronov výrazne urýchľuje predaj komerčných a rezidenčných nehnuteľností. Podľa štatistík MLS sa domy s leteckými snímkami predávali až o 68% rýchlejšie ako domy so štandardnými snímkami. Podľa americkej Národnej asociácie REALTORS® (NAR) až 73% majiteľov domov tvrdí, že je pravdepodobnejšie, že budú obchodovať s realitným maklérom, ktorý na predaj svojho domu používa video. Austrálska realitná skupina uviedla, že zaznamenala 403-percentný nárast návštevnosti ponúk, ktoré obsahovali video, v porovnaní s ponukami bez videa.

Záver

Drony významne zmenili realitný trh. Na strane klientov ponúkli komfort v podobe virtuálnych prehliadok a „drone tour“ videí, na strane realitných maklérov a developerských spoločností pomáhajú skvalitniť ponuku, ušetriť čas a náklady. Čím ďalej, tým viac maklérov, developerov, investičných a stavebných spoločností si uvedomuje, že drony sa už pre ich biznis nestávajú konkurenčnou výhodou, ale nevyhnutnosťou.

PODOBNÉ PRÍSPEVKY

Prečítajte si zaujímavý článok nášho kolegu Pavla Serbína, ktorý v texte vyjadruje svoj názor na Urban Air Mobility v kontexte navštívenej konferencie Amsterdam Drone Week 2022.

Prečítajte si reportáž z edukačno-zážitkového seminára: Ako sa stať pilotom dronu a bezpečne lietať, ktorý Asociácia Mám Dron organizovala v spolupráci s Fakultou špeciálnej techniky TnUAD a partnermi 14.5.2022!

Použitie LIDARu umožnilo dronom celkom nové spôsoby využitia. Čo je LIDAR, ako funguje a aké sú výhody tejto technológie sme sa porozprávali s p.Michalom Ševerom zo spoločnosti UAVONIC.