Mám Dron

Skúsenosti profesionálneho pilota cargo dronu – rozhovor s Michalom Lishakom

V rámci našich aktivít v Asociácii Mám Dron sa často rozprávame aj s profesionálnymi pilotmi dronov. Je pre nás veľkým prínosom, keď zdieľajú svoje skúsenosti z praxe, keďže potom môžme tieto informácie zúžitkovať aj v našich vzdelávacích aktivitách. Na základe jednej takejto komunikácie vznikol aj rozhovor s Michalom Lishakom, pilotom, ktorý sa práci so špeciálnym cargo dronom venuje v Taliansku v spoločnosti FlyingBasket. Zaujímalo nás nielen čím je jeho pozícia špecifická a ako sa k nej dostal, ale aj to, ako vníma situáciu okolo dronov na Slovensku a čo ho na jeho práci najviac baví.

1. Pracujete v Taliansku ako profesionálny pilot dronu. Ako ste sa k tejto práci dostali? Venovali ste sa dronom aj na Slovensku? 

Na Slovensku som štyri roky pôsobil ako pilot UAV v priemyselnom segmente. Hlavné typy letov a činností, ktoré som vykonával, boli za účelom mapovania, inšpekcií, poľnohospodárstva, či rôznych špeciálnych aplikácií a meraní. Videl som zmysel a progres vo vývoji a možnostiach, ktoré bezpilotné prostriedky ponúkajú. Rozhodol som sa preto posunúť v tejto oblasti a využil som ponuku pracovať vo firme s európskym rozmerom, ktorá sa zaoberá vývojom a prevádzkou cargo dronov. 

Pred rokom som sa tak stal členom tímu FlyingBasket, ktorý v tom čase ako jediný komerčne vykonával misie s cargo dronom s celkovou váhou 170kg v niekoľkých európskych krajinách. 

2. Aké skúšky a procesy ste museli absolvovať, aby ste mohli vykonávať svoju činnosť?

Nakoľko v Taliansku, ako vo väčšine členských štátov EÚ, je v platnosti nariadenie 2019/947, na výkon činnosti pilota potrebujem “remote pilot certificate pre kategórie A1/A2/A3/ a STS”. Okrem toho som absolvoval interný tréning v rámci firmy, pre ktorú aktuálne pracujem, nakoľko tu prevádzkujeme činnosť v tzv.”specific category”, kde si operátor definuje tréningový proces pre špecifickú aplikáciu.

3. Máte klientov len v Taliansku alebo za prácou cestujete aj do iných krajín?

Naša práca vo FlyingBasket momentálne pozostáva najmä z vývoja, testovania a menších operácii, ktorými sa pripravujeme na komplexný servis. Keďže dronový cargo priemysel je ešte stále v zárodkoch, s klientmi častokrát definujeme jednotlivé aplikácie spoločne. Jedná sa o demonštrácie v rámci celej Európy či už napríklad v Taliansku, Nemecku, Švajčiarsku, Dánsku, či Anglicku. 

4. Lietate so špeciálnym cargo dronom, koptérou, ktorá unesie až 100kg nákladu. Kde všade sa takýto typ dronu používa a aké má výhody? 

Ako už vyplýva z otázky, hlavnou výhodou je možnosť zdvíhať a premiestňovať ťažké bremená. A to najmä v neprístupných terénoch. Cargo dron dokáže pokryť širšiu oblasť ako žeriav a zároveň je menej nákladnejší ako helikoptéra. Pracujeme s jednoduchšími nákladmi, ako napríklad výnos materiálu, či znášanie starých stĺpov, až po komplikovanejšie, ako naťahovanie káblov pri výstavbe elektrických vedení, či montáž antén v telekomunikáciach. 

5. Práca pilota dronu zahŕňa nielen letovú prípravu a samotnú realizáciu letov, ale aj postprodukčné spracovanie dát. Ako je to u Vás? Koľko času percentuálne strávite v teréne a koľko za počítačom? 

Aby sme činnosť vykonávali v súlade s legislatívou, je potrebné, okrem samotného letu, vykonať množstvo sprievodných činností pred aj po ňom. Pred každou misiou vytvárame tzv.”mission plan”, ktorý popisuje všetky riziká a aktivity spojené s jej priebehom. Cieľom je vždy minimalizovať risk a zabezpečiť najvyššiu mieru bezpečnosti. 

Mojou prácou je tiež, na základe vopred daných kritérií, zhodnotiť risk pozemného (ground risk) a vzdušného priestoru (air risk). To zahŕňa, okrem iného, napríklad aj výber vhodného miesta na štart, adekvátnu príprava dronu a ostatného vybavenia. Ak sa jedná o nový letový test, spolu s kolegami sa musíme pripraviť na rôzne núdzové scenáre, ktoré môžu nastať na základe technických či externých faktorov. Napríklad zlyhanie motora alebo GPS alebo náhla zmena počasia. Po každej misii je následne potrebné podrobne zaznamenať technické údaje, stav dronu a všetko dôkladne zdokumentovať. Čo sa teda týka mojej práce v teréne, tvorí ju približne 50% pracovného času. 

6. Ako vnímate situáciu okolo dronov na Slovensku? Vedeli by ste ju porovnať s Talianskom, prípadne s inými Európskymi krajinami? 

Žiaľ, najväčší rozdiel medzi situáciou s dronmi na Slovensku a ostatnými krajinami EÚ je, že Slovensko neimplementovalo európsku legislatívu, ktorá do veľkej miery zjednocuje pravidlá používania dronov vrámci krajín EÚ. Tým pádom sú možnosti slovenského trhu a firiem veľakrát obmedzené. 

7. Čo Vás na tejto práci najviac baví?

Táto práca mi dáva možnosť nahliadnuť do rôznych odvetví, spoznávať zaujímavých ľudí, pracovať s najnovšími technológiami a vzdelávať sa v legislatíve a procesoch, ktoré sú pre UAV budúcnosť nevyhnutné. Aktuálne som získal možnosť pôsobiť aj ako inštruktor nových pilotov, čo mi dáva možnosť odovzdávať skúsenosti ďalším. Pre mňa je to zároveň škola potrebnej predvídavosti a celkového nadhľadu. Za cestu v UAV segmente som vďačný a baví ma ako v každodenných situáciách v rámci práce môžem prispievať k menším, či väčším zmenám tohto priemyslu.

Ďakujeme Michalovi Lishakovi za rozhovor a v mene Asociácie Mám Dron mu prajeme veľa pracovných úspechov.

Prečítajte si tiež: Letecké taxíky a doručovanie tovaru dronmi – nová úroveň mestských služieb je za rohom 

Cargo drony FlyingBasket

FlyingBasket je spoločnosť so sídlom v Taliansku, ktorá vyvinula cargo dron a zároveň s ním prevádzkuje rôzne služby. Ich koptéra s označením FB3 s váhou 70kg je osadená ôsmimi rotormi a dokáže uniesť až 100kg materiálu. Používa sa pri rôznych aplikáciách najmä v stavebníctve, energetike a telekomunikáciách. Plní funkciu prenosného žeriavu a dokáže materiál vyniesť na požadované miesto aj v inak ťažko operovateľných podmienkach. V porovnaní s bežnými žeriavmi, strojmi, alebo vrtuľníkmi nosiacimi materiál, je prevádzka cargo dronu lacnejšia a rýchlejšia. Viac informácií o cargo drone FB3 a spoločnosti FlyingBasket nájdete TU.

Kariéra pilota dronu

Drony sa využívajú na čoraz viac aplikácií v priemysle a službách a niet sa čomu diviť, keďže ponúkajú nesporné výhody, ako napríklad nákladová efektívnosť, časová úspora, či precíznejšie výsledky. S narastajúcim počtom aplikácií stúpa aj dopyt po skúsených a certifikovaných UAS pilotoch. Tento trend je badateľný už aj na Slovensku a týka sa nielen samotných dronových operátorov, ale aj pozícií, ktoré sú spojené s vývojom bezpilotných technológií a podpory ich predaja.

Keďže v Asociácii Mám Dron máme ambíciu pomôcť rozvoju segmentu dronov na Slovensku, zamerali sme sa na komunikáciu pracovných možností a noviniek z trhu práce v oblasti bezpilotných prostriedkov. Spoločnostiam venujúcim sa leteckým prácam s dronmi ponúkame možnosť uverejnenia pracovného inzerátu cez náš web, sociálne siete a newsletter. Na druhej strane pomocou našich komunikačných kanálov informujeme pilotov dronov a verejnosť o aktuálnych pracovných príležitostiach. Taktiež sme nadviazali spolupácu s HR špecialistom, s ktorým sa budeme snažiť dať stále novovznikajúcej pracovnej kategórii patričnú váhu na trhu práce. Pozrite si aktuálne pracovné pozície v segmente dronov.

PODOBNÉ PRÍSPEVKY

Výskum a vývoj bezpilotných technológií je dôležitý pre rozvoj celého segmentu a ekonomiky dronov. Prečítajte si o výskumných projektoch, ktoré sa realizujú na Slovenku a na ktorých často spolupracuje akademická obec so súkromným a tretím sektorom.

Pri predstave, že nad hlavami ľudí v meste prelietavajú drony vezúce pasažierov a doručujúce pizzu až ku dverám by sa mohlo zdať, že ide o fikciu zo sci-fi filmu. Pri bližšom pohľade na technologický vývoj a debaty na odborných leteckých fórach je však jasné, že táto predstava sa postupne stáva realitou.

Okrem kolmého štartu a pristátia má švajčiarsky dron s pevným krídlom WingtraOne výhodu vo veľmi stabilnom pohybe aj v náročnejších poveternostných podmienkach, veľkej výdrži a dosiahnuteľnej rýchlosti vďaka využitiu krídel. V kombinácii s citlivými senzormi – kamerami s vysokým rozlíšením a geodetickou presnosťou výstupov, je WingtraOne logickou voľbou mnohých profesionálov.