Foto: Daniel Kopp
Skúsenosti slovenského pilota dronu so získaním európskej licencie pre kategóriu A1/3 a A2
V jeden deň nám do mailovej schránky asociácie pribudla žiadosť o členstvo spolu s krátkym komentárom. V ňom pán Daniel Kopp, už náš nový člen zmienil, že lieta s dronom v Nemecku, kde aj absolvoval skúšky na kategóriu A1/A3 a v Holandsku ich získal pre kompetenciu A2. To ma zaujalo, keďže vieme (a dlhodobo na to v asociácii upozorňujeme), že získanie európskej licencie pilota dronu na Slovensku nie je možné a v iných krajinách je to pre slovenského občana prinajmenšom komplikované. Preto som p. Koppovi napísal, či by sa nechcel podeliť o svoje skúsenosti. Poslal som mu niekoľko otázok a hneď na druhý deň som si našiel v maily detailné odpovede aj s priloženými fotografiami, ktoré vyhotovil z dronu.
Som rád, že uverejňujeme tento text, keďže obsahuje praktické informácie a konkrétne skúsenosti, ktoré môžu byť užitočné a zaujímavé pre všetkých našich členov a dronových pilotov na Slovensku. Pánu Koppovi patrí naša vďaka a dúfame, že sa s ním stretneme u nás v asociácii v Trenčíne, alebo na niektorom z našich podujatí.
1. Využívate dron na Slovensku a v zahraničí na komerčné účely? Ak áno, akým činnostiam sa venujete?
Dron využívam výhradne len pre osobné účely. Prakticky k nákupu drona ma viedlo to, že som si chcel rozšíriť svoje spektrum fotografovania. Aj keď nie som ani ako profesionálny fotograf činný, možnosť rozšíriť moje fotografovanie o fotky z dronu mi veľmi učarovala. Samozrejme, že vtedy som ešte netušil, čo všetko budem musieť absolvovať. Myslím si, že to pozná každý. Najskôr si s radosťou kúpite novú „hračku“ a už keď ju máte v rukách, chcete ju čo najrýchlejšie otestovať. Až vtedy som sa začal zaujímať o legislatívu a všetko okolo nej. To už sa prakticky dostávame aj k Vašej druhej otázke.
2. V Nemecku ste získal licenciu na používanie dronov v kompetencii A1/A3 a v Holandsku na A2. Ako sa Vám to ako slovenskému občanovi podarilo, keďže platí, že pilot by sa mal registrovať v krajine, ktorej je občanom?
Keďže aktívne ovládam nemecký jazyk (teda aspoň si to myslím 😊, začal som surfovať po internete a vyhľadávať bližšie informácie, čo všetko budem potrebovať, keď chcem naplno využiť podstatne drahú vec, aby len tak neostala zabalaná v krabici. Samozrejme, že dovtedy som nemal ani tušenie, že sa drony rozďeľujú na nejaké kategórie. A keďže som si zakúpil v tej dobe novinku od značky DJI Mavic AIR 2, ktorý zapadá do kategórie väčších dronov, nemohol som len tak výjsť na pole a poslať dron do vzduchu. Viete, nemci si veľmi prísne strážia svoje súkromie a stačil by len nejaký prelet nad niekoho pozemkom, aj keď nechtiac, ale hneď by riešili, kto ich tzv. špízuje bez ich povolenia.
Po týždňovom surfovaní po internete som pozbieral všetky potrebné informácie a pomaly sa pustil do bitky s úradmi. Mojím prvým a základnym bodom bolo, zaregistrovať si dron na príslušnom úrade. Každý si hneď predstaví neskutočnú byrokraciu, no na moje počudovanie to zasa až také komplikované nebolo.
Na Nemecku je dobrá tá vec, že veľa vecí, a samozrejme aj úradných, si viete vybaviť online. Keďže v Nemecku som už nejaký ten čas, som tu automaticky prihlásený aj na pobyt, čo bola veľmi veľká výhoda.
Prakticky som sa online zaregistroval na leteckej stránke LBA Luftfahrt Bundesamt, úrad si skontroloval môj občiansky preukaz, ktorý som tiež len naskenoval a hurá, registrácia bola udelená. Pani ma ešte mailom upozornila, že musím absolvovať online skúšku na získanie licencie v komptencii A1/A3. Keďže v tej dobe bolo získanie licencie v komptencii A1/A3 zadarmo (teraz už je spoplatňované sumou od 99€ a vyšie), nič mi nebránilo pustiť sa do učenia.
Foto: Daniel Kopp
3. Ako prebiehali skúšky na A1/A3 a A2 kategóriu? Bolo ich absolvovanie náročné?
Učivo bolo samozrejme náročné a ešte keď ho študujete aj v cudzom jazyku, stretnete sa pomerne často s novými výrazmi a slovami, ktoré som ani po slovensky nevedel poriadne vysvetliť. Ale ako horlivý učeň som za 3 dni absolvoval online skúšku v komptencii A1/A3.
Keďže sme v Európskej únii, v tom čase ma vôbec nenapadlo skontrolovať, či kompetencie majú naozaj platnosť v celej EÚ. Dosť som zostal prekvapený, keď som zistil, že legislatíva, ktorá by mala platiť v celej Európskej únii, nakoniec nebola na Slovensku ešte schválená, čiže nie je možné na Slovensku moju licenciu použiť.
Dokonca Česká republika má túto legislatívu prebratú a teda je tiež možné, podobne ako v Nemecku, prihlasiť sa na kurz online a všetko absolvovať v pokoji doma. Keďže licencia v kompetencii A1/A3 ma dosť obmedzovala, nemohol som napríklad lietať v zastavaných oblastiach, prípadne v priemyselných zónach, rozhodol som sa nakoniec aj pre licenciu v kategórii A2, alebo ako sa to tu v Nemecku nazýva, vodičský preukaz pre drony.
Samozrejme, že zase všetko prebiehalo online. Jedinou starosťou bolo nájsť si lacnejší kurz ako konkurenčné weby. Cena licencie A2 sa v Nemecku pohybuje od 199€ vyššie. Keďže som mal už skúsenosti, keď som študoval na licenciu A1/A3, nebolo to, čo sa učenia týka, taký stres. Prakticky k učivu, ktoré je potrebné na získanie licencie A1/A3, pribudlo ďalšie učivo z oblasti meteorológie, letovej bezpečnosti a pod.
Náročnosť učiva bola samozrejme väčšia ako na získanie licencie A1/A3. Dokonca, už keď som sa rozhodol absolvovať skúšku, zistil som, že jej absolvovanie spočíva v tom, že ste pri písaní testov sledovaný online učiteľom alebo školiteľom, ktorý dohliada na celý priebeh skúšky, aby ste nepodvádzali. Takže absolvovanie tejto skúšky bolo veľmi náročné aj pre mňa. Dokonca som si musel skúšku zaplatiť 2 krát, lebo v prvej škole som skúšku nezložil ani na 3 krát. Školiace podklady neboli príliš dobré, veľa som si musel vyhľadávať na internete.
4. Vlastníte tiež holandskú licenciu na kategóriu A2. V čom bol proces získania tejto licencie iný?
V druhej škole už boli školiace podklady vynikajúce a zrozumiteľne vysvetlené, takže sa s nimi veľmi dobre pracovalo. Prevádzkovateľom tejto školy bola ale už holandská spoločnosť, ktorá mala kompetencie udeľovať osvedčenie A2.
Preto po jej absolvovaní mi bola vydaná holandská licencia A2. Keďže Holandsko je tiež v Európskej únii, licenciu som si musel zaregistrovať na leteckom úrade v Holandsku. Nemecký letecký úrad som len upozornil, že som získal aj licenciu v kompetencii A2.
Nemecký úrad prakticky ani nepotreboval informáciu o tom, že mám licenciu v kompetencii A2, iba ma upozornil, že v prípade používania dronu musím mať so sebou obidve licencie, aby nevznikli nejaké nedorozumenia, keby ma náhodou kontroluje polícia, či mám všetky potrebné náležitosti.
Takže takáto bola moja cesta k získaniu obidvoch licencii.
Foto: Daniel Kopp
5. Keby ste mal porovnať podmienky pre hobby a komerčné využívanie dronov v Nemecku a na Slovensku a komunikáciu s príslušnými úradmi, v čom vidíte zásadné rozdiely?
Čo sa týka Vašej piatej otázky, všimol som, že škola v ktorej som absolvoval skúšku liecencie A2, má v ponuke nové kurzy pre agropodnikateľov a teda využívanie dronov v poľnohospodárstve. Keďže ale nevyužívam dron na komerčné účely, viac som sa o danú problematiku nezaujímal. Každopádne si myslím, že komunikácia s úradmi, čo sa dronov týka, je v Nemecku na veľmi dobrej úrovni. Pracovníci sú milí a nemajú problém vám pomôcť, keďže sami vedia, že je to nová legislatíva a nie všetci sú s ňou stotožnení.
Myslím si, že Európska Únia ide správnym smerom, čo sa týka používania dronov, či už v súkromnej alebo komerčnej oblasti. Veľmi ma mrzí, že na Slovensku nebola táto legislatíva ešte uplatnená. Keď cestujem na Slovensko tak dron si nikdy neberiem so sebou, keďže moje nadobudnuté licencie nemajú na Slovensku žiadnu váhu na používanie dronu. To je mi samozrejme veľmi ľúto, pretože by som si rád spravil snímky z dronu aj na Slovensku, kde je toho dosť na preskúmanie.
Na moje nešťastie, pri mojom poslednom lete s dronom, keď som chcel, aby ma “prenasledoval” na bicykli, sa mi vybila batéria a dron mi spadol do močiara. 😊 Keď som ho našiel, musel si prejsť rozsiahlejšou opravou.
Budem veľmi rád, keď už aj Slovensko prevezme novú legislatívu, ktorá bola vydaná EÚ, aby aj slovenskí fanúšikovia dronov, či už len pre osobné účely alebo pre komerčné, sa mohli z pohodlia domova stať pilotom dronu. Pre fanúšikov ako som ja je to nesmierna úľava, keď viete, že si idete s dronom zalietať a máte všetky náležitosti, ktoré k tomu patria, aby ste nemuseli dostať pokutu. 😊
PODOBNÉ PRÍSPEVKY
Seminár Ako sa stať pilotom dronu a bezpečne lietať bol úspešný v Trenčíne aj Prešove
Zaregistrujte sa na edukačno-zážitkový seminár Ako sa stať pilotom dronu a bezpečne lietať, ktorý bude tento rok v Trenčíne a Prešove!
Nasadenie dronov pri boji s požiarom v Českom Švajčiarsku – rozhovor so Štepánom Komosným
O tom, akú úlohu zohrávali operátori dronov pri boji s požiarom v Českom Švajčiarsku, sme sa porozprávali so Štepánom Komosným.
Prečítajte si náš rozhovor s Michalom Lishakom - profesionálnym pilotom cargo dronu, ktorý pôsobí v spoločnosti FlyingBasket Taliansku.