Mám Dron

10 príkladov incidentov s dronmi (a ako sa im vyhnúť)

Drony sa objavujú vo vzdušnom priestore čoraz častejšie aj vďaka ich ľahkej dostupnosti, narastajúcej konkurencii výrobcov dronov a možnostiam ich využitia. Či už ide o lietajúce hračky, väčšie drony schopné okrem natáčania videí vykonávať prieskum terénu pomocou termovízie alebo radaru, alebo veľké bezpilotné lietadlá ovládané na diaľku schopné prenášať desiatky kíl materiálu, všetky sú súčasťou vzdušného priestoru, pre ktorý platia určité pravidlá.

Práve narastajúci počet bezpilotných prostriedkov vedie k zvyšujúcemu sa počtu kolízií, ktoré môžu viesť nielen ku škodám na majetku, ale najmä na zdraví. V tomto texte si predstavíme 10 príkladov nebezpečných situácií a nehôd, ktoré boli spôsobené dronmi a ich operátormi. Taktiež si načrtneme, ako sa v Európe rieši otázka bezpečnosti vzudušného priestoru a integrácia bezpilotných prostriedkov do existujúcej infraštruktúry civilného a vojenského letectva.

Prečítajte si tiež: Všetko, čo potrebujete vedieť o poistení dronov na Slovensku

1. Zrážka helikoptéry s dronom v Čile

25.Januára 2021 došlo k zrážke vrtuľníka čilského námorníctva (Bell UH-57B) s malou kvadrokoptérou. Incident sa stal v Santo Domingu v regióne Valparaíso v Čile. Dron prerazil čelné sklo vrtuľníka a zasiahol do hlavy mechanika, ktorý sedel vedľa pilota. Ten následne po zrážke pristál, zraneného mechanika najskôr ošetrili v blízkom zdravotnom stredisku a neskôr ho prevezli do námornej nemocnice. Ako potom informovali miestne úrady, poranenia našťastie neboli vážne.

Poškodený dron (išlo o model DJI Mavic Air 2) zostal vo vrtuľníku. Napriek tomu, že váži len 0,57kg, z nehody je zrejmé, že pri nešťastnej manipulácii môže spôsobiť vážne problémy a zranenia.

2. Policajný vrtuľník v meste anjelov

Zrážky vrtuľníkov s dronmi, žiaľ, už nie sú ojedinelou záležitosťou. Jeden z takýchto incidentov sa odohral v Los Angeles, kedy policajný vrtuľník smeroval k ohlásenej lúpeži v lekárni. Počas letu do stroja narazil dron, ktorý síce nevletel do kabíny pilota, ale poškodil spodný kryt motora a posádka musela núdzovo pristáť. Úradom sa podarilo identifikovať a zatknúť pilota dronu. Tvrdil, že letel s dronom, aby zistil, prečo sú v jeho susedstve policajné sirény a vrtuľník. 22 ročný operátor dronu sa na súde priznal k skutku nebezpečnej prevádzky bezpilotného lietadla. V apríli 2021 sa konal súd, ktorý mužovi potvrdil rozsudok v podobe podmienečného trestu a pokuty 500 dolárov za bezohľadné ovládanie dronu. Išlo o prvé takéto odsúdenie v krajine.

3. Incident pri bielom dome

V USA ešte zostaneme. V januári 2015 prebehla médiami správa o drone, ktorý sa zrútil priamo na trávniku pred Bielym domom vo Washingtone, D.C. Opitý vládny dôstojník vzlietol s dronom z bytu, ktorý sa nachádzal v blízkosti oficiálneho sídla prezidenta USA, a stratil nad ním kontrolu. Podľa New York Times napísal svojim priateľom SMS, pretože sa obával, že dron spadol na pôdu Bieleho domu, a potom … išiel spať. Keď sa výtržník nasledujúce ráno dozvedel o incidente v Bielom dome, priznal sa.

Pilot mal však šťastie, pretože vyšetrovanie ukázalo, že pred haváriou bol dron v nekontrolovanom lete, takže prokuratúra nevzniesla voči nemu obvinenie. Incident však poukázal na problém bezpečnosti Bieleho domu. Malý dron prešiel okolo radarov navrhnutých na detekciu tradičných lietadiel a rakiet, na takýto dron však nereagovali. Krátko po incidente výrobca dronu vydal aktualizáciu firmvéru modelu, aby zabránil lietaniu v okruhu 25 km od Bieleho domu.

4. Chaos na letisku Gatwick

Jeden z médiami najsledovanejších incidentov s dronmi sa odohral v decembri 2018 na londýnskom letisku Gatwick. V blízkosti pristávacej dráhy boli spozorované neznáme drony, čo viedlo k zrušeniu stoviek letov a doposiaľ najväčšiemu narušeniu prevádzky na tomto frekventovanom letisku, ktoré pocítilo až 140 000 pasažierov.

Ako prvý ohlásil spozorovanie dronov na autobusovej zastávke na letisku bezpečnostný dôstojník a v priebehu pol hodiny bolo hlásených ďalších šesť pozorovaní, päť od policajtov. Vďaka zrušeným alebo odkloneným letom uviazlo na letisku tisíce cestujúcich. Keďže hlásenia o dronoch pokračovali až do nasledujúceho rána, polícia bola presvedčená, že operátor lietal s dronmi na letisku úmyselne. Do pátrania po pilotovi dronu bola nasadená aj armáda spolu s dôstojníkmi z piatich ďalších policajných zložiek. Úrady neskôr uviedli, že podozrivý prevádzkovateľ dronu sa nachádzal v okruhu 8 km od letiska. V prípade však bolo viacero podozrivých, ktorí však boli prepustení bez vznesenia obvinenia. Vyšetrovanie tohto závažného incidentu trvalo 18 mesiacov a stálo 800 000 libier.

Pre nedostatok dôkazov a absenciu fotografií a videí zachytávajúcich drony vyšetrovanie pracovalo aj s alternatívnou teóriou, že nešlo o drony, ale vtáka, alebo iné lietajúce predmety (plastová taška, balón), ktoré pozorujúci nesprávne identifikovali ako drony. V roku 2020 novinárka z Guardianu Samira Shackleová naznačila, že incident mohol byť aj príkladom masovej paniky. Napriek tomu, že letisko Gatwick ponúklo odmenu 50 000 libier za informácie vedúce k zatknutiu páchateľov, tento prípad sa doposiaľ nepodarilo úspešne uzavrieť.

5. Zrážka paraglajdu s dronom na Novom Zélande

O tom, že dron dokáže byť nebezpečný, vie svoje aj pilot bezmotorového klzáku, ktorý si z vtáčej perspektívy užíval pohľad na pláž Karioitahi v regióne Auckland na Novom Zélande. Asi v 100 metrovej výške pocítil náraz dronu, ktorý sa zamotal do riadiacich šnúr klzáka a skomplikoval mu manévrovanie. Pilotovi sa našťastie podarilo bezpečne pristáť, pričom mal šťastie, že pod ním bola dlhá a súvislá plocha pláže.

Pilot dronu sa spoliehal na vizuálny kontakt z kamery dronu, ale stratil priamy vizuálny kontakt a priestorový prehľad, vďaka čomu zbadal paraglajdistu neskoro. Pilotovi dronu bola udelená historicky prvá pokuta na Novom Zélande za ohrozenie inej osoby dronom. 

6. Neželaný ohňostroj v Seeatle

Havária dronu na vrchole pozorovacej veže Space Needle v Seattli takmer viedla k tragédii. Bol Silvester v roku 2016 a pyrotechnici pripravovali slávnostný ohňostroj. Listy koptéry, ktoré sa ešte nejaký čas po havárii otáčali, boli nebezpečne blízko kábla vedúceho k odpaľovaciemu systému. Robotníkom sa našťastie podarilo dron znehybniť. Po určitom úsilí majiteľa dronu chytili a dostal pokutu. Hoci polícii nepomohlo sledovanie videa z kamery dronu s cieľom určiť, odkiaľ nešťastné plavidlo vzlietlo, sériové číslo dronu prezradilo identitu operátora.

7. Zrážka s dronom v Quebecku

Ďalšia nehoda sa stala v roku 2017 v kanadskej provincii Quebec. Lietadlo s ľahkým motorom pri pristávaní narazilo do UAV vo výške 460 metrov – čo je oveľa väčšia výška, než je povolená pre drony (120m). Našťastie, lietadlo s ôsmimi ľuďmi na palube utrpelo len menšie škody a bezpečne pristálo. Ako však uviedol vtedajší kanadský minister dopravy Marc Garneau, následky mohli byť oveľa vážnejšie.

8. Dron v kolese

Dron nemusí byť ohrozením len vo výškach. V roku 2017 dron  natáčajúci cyklistické preteky Golden State Race Series v Rancho Cordova v Kalifornii narazil do stromu a spadol na trať. Jednému z cyklistov sa do predného kolesa zachytil úlomok z dronu, ktorý spôsobil, že preletel cez riadidlá. Cyklistovi sa našťastie prakticky nič nestalo a majiteľ dronu mu sľúbil, že mu ako kompenzáciu kúpi nové koleso a prilbu.

9. Trojhodinový výpadok prúdu

V mestečku West Hollywood neďaleko Los Angeles mal dron na svedomí trojhodinový výpadok niekoľkých stoviek domov. Iróniou osudu dron vletel do elektrického vedenia len pár týždňov po tom, čo mestská rada LA sprísnila svoje predpisy o používaní dronov. Hoci bol deň a ľudia boli na ulici, nedošlo k žiadnemu zraneniu, aj keď asi 650 obyvateľov západného Hollywoodu muselo čakať, kým linku opravia. Hasiči zablokovali aj dva jazdné pruhy na Sunset Boulevard, kde došlo ku kolízii.

10. Pád dronu na hudobnom festivale

Dron  používaný na fotografovanie hudobného festivalu vo Francúzsku sa vymkol kontrole, narazil do konštrukcie a vrútil sa do davu, pričom zasiahol niekoľko ľudí predtým, ako ho zrazil na zem člen publika. Zranenia našťastie neboli v tomto prípade vážne, ale ide o ďalší incident, ktorý je varovným znamením pre všetkých pilotov dronov. Pri nekontrovateľlnom voľnom páde pofesionálneho dronu s väčšou váhou hrozí vážne riziko zranenia.

Bezpečnosť na prvom mieste

Uvedenými príkladmi sme nechceli šíriť strach z dronov nad našimi hlavami, ale skôr poukázať na potrebu zodpovedného prístupu ku ich pilotovaniu a taktiež na nutnosť kvalitných systémov manažmentu vzdušného priestoru. To si uvedomujú aj relevantné štátne inštitúcie na celom svete a snažia sa regulovať prevádzku dronov tak, aby sa limitovala možnosť podobných kolízií a zároveň aby sa prirodzene integrovala do existujúcej prevádzky civilných a vojenských lietadiel.

Európska Únia (cez Európsku agentúru pre bezpečnosť letectva – EASA) rieši bezpečnosť dronovej prevádzy súborom opatrení, ktoré platia vo všetkých členských štátoch od začiatku roka 2020. Slovensko, napriek tomu, že ešte neimplementovalo všetky tieto nariadenia, tiež legislatívne upravuje prevádzku bezpilotných prostriedkov (rozhodnutie 2/2019 Dopravného úradu). Komplexné informácie o pravidlách pre používanie dronov platiacich v Európe a na Slovensku nájdete na našom webe v sekcii Legislatíva

Výraznou pomocou pre slovenských operátorov dronov prináša aplikácia MamDron, ktorá umožňuje bezpečné plánovanie letov. Na mapovom podklade v aplikácii si pilot vytvorí zónu, v ktorej chce s dronom lietať, a do pár sekúnd mu systém vyhodnotí, či sa táto zóna neprekrýva s oblasťami so zakázanou alebo obmedzenou prevádzkou UAV. Aplikácia MamDron je dostupná zdarma pre iOS a Android zariadenia. V občianskom združení Mám Dron veríme, že jej používaním sa zvýši bezpečnosť vzdušného priestoru a výrazne sa tak zníži riziko incidentov a kolízií vo vzdušnom priestore.

PODOBNÉ PRÍSPEVKY

Prečítajte si našu reportáž o konferencii DRONTEX 2023, ktorá sa uskutočnila v októbri v Piešťanoch a spojila odborníkov na bezpilotné technológie z krajín V4!

V tomto článku sme vyspovedali slovenského UAV hobby pilota, Daniela Koppa, ktorý nám porozprával o jeho ceste ku získaniu európskych licencií v kategórii A1/3 a A2.

O tom, akú úlohu zohrávali operátori dronov pri boji s požiarom v Českom Švajčiarsku, sme sa porozprávali so Štepánom Komosným.