
Obloha plná výziev: Čo zažíva pilot pri stretnutí s dronmi?
Drony sa stali neoddeliteľnou súčasťou moderného sveta. Používajú sa na fotografovanie, doručovanie zásielok či na rôzne priemyselné účely. No aj keď ich technologické výhody sú nespochybniteľné, ich nesprávne využitie alebo ignorovanie pravidiel môže ohroziť bezpečnosť leteckej prevádzky. Ako to vyzerá, keď sa vo vzdušnom priestore objaví nečakaný „návštevník“? Čo prežíva pilot dopravného lietadla, keď zrazu vidí dron v blízkosti trasy lietadla?
V tomto článku vám prinášame osobné skúsenosti dopravného pilota, ktorý sa s takýmito situáciami stretol na vlastnej koži. Dozviete sa, aké riziká drony predstavujú, aké pravidlá by mali ich operátori dodržiavať a prečo je vzájomný rešpekt medzi účastníkmi vzdušného priestoru nevyhnutný. Viac už v rozhovore s Karolom Beňom – profesionálnym pilotom a letovým inštruktorom zo spoločnosti Aviation Bridge.
1. Dlhodobo pôsobíte ako profesionálny pilot dopravných lietadiel a letový inštruktor. Ako sú vnímané drony v leteckej komunite? Sú pre pilotov nežiaducim „spoločníkom“ vo vzdušnom priestore, alebo sú považované za moderné nové prostriedky, s ktorými treba rátať?
Nepovedal by som, že drony všetci piloti zákonite vnímame nagatívne. Mnohí z nás si uvedomujú, že technológie idú dopredu a pokiaľ sa využivajú rozumne a sú v správnych rukách tak môžu mať pre spoločnosť neoceniteľné benefity a to hlavne v oblasti pátrania a záchrany, efektivity vykonanej práce a podobne.
Horšie je to v tom prípade, ak je dron v nesprávnych rukách a jeho majiteľ či už úmyselne ignorujúc pravidlá alebo neúmyselne spôsobí svojím konaním chaos vo vzduchu. Takéto konanie môže mať v tom lepšom prípade následky len v podobe veľmi nepríjemného zážitku.

Karol Beňo – profesionálny pilot a letový inštruktor, Aviation Bridge
2. Máte vlastné skúsenosti s možnými kolíziami lietadla s dronom vo vzdušnom priestore? Ako viete ako pilot reagovať keď uvidíte alebo máte nahlásený dron vo vašej blízkosti?
Ako pilot som mal tú „česť“ na blízky stret s dronom dva krát. Prvý krát to bolo pred cca 4 rokmi kedy som toho o dronoch ešte veľa nevedel. Letel som so žiakom ako inštruktor a vracali sme sa domov z navigačného letu. Leteli sme od Piešťan smerom na Beckov v podvečerných hodinách takže som mal slnko za chrbtom. Naša výška bola cca 3 000 stôp nadmorskej výšky čo je zhruba 900 metrov. Nadmorská výška Piešťanského letiska je 166 metrov, čiže predpokladajme že som letel vo výške 700 metrov nad terénom. Po niekoľkohodinovom lete so žiakom sme už obaja boli celkom unavení a vtedy som zbadal pred nami biely objekt. Spočiatku som si myslel že je to labuť alebo nejaký veľký biely vták. Za chvíľku som však zistil, že ide o relatívne veľký dron, ktorý nás minul v rovnakej výške len o par desiatok metrov.
Keď som sa oblastného informačného strediska pýtal, či má o tom vedomosť, odpoveď bola, že nie. CTR bolo mimo prevádzky pretože bol víkend a tak som komunikoval s BA INFO. Naším šťastím bolo, že sme ho v čas zbadali lebo na jeho biely povrch dopadali slnečné lúče a teda bol pri svojej veľkosti zreteľne viditeľný. Problém by nastal ak by sme leteli proti slnku. Kokpity malých lietadiel sú hlavne v lete po pár hodinách kontaminované mŕtvym hmyzom a let proti slnku je sám o sebe dosť náročný na viditeľnosť. Dovolím si tvrdiť, že ak by sme leteli proti slnku ten dron by som nemal šancu zbadať. Pri tejto skúsenosti stálo šťastie na našej strane.
Pred cca rokom možno dvoma rokmi som sa tesne minul na priblížení na komerčnom lete s neznámym objektom cca vo výške asi 400 metrov na finále vzletovo pristávacej dráhy. Túto skutočnosť som oznámil riadiacemu letovej prevádzky a tá bola ďalej spracovaná a posunutá na vyšetrovanie samozrejme s neobjasneným výsledkom. Dodnes neviem čo to bolo za objekt ale vták to rozhodne nebol. Môžem sa len domnievať, že išlo pravdepodobne o dron.
Tretí krát som mal skúsenosť len pred nedávnom no už v dopravnom lietadle počas komerčného letu s pasažiermi na palube. Bolo to v zahraničí a počas klesania sme boli upozornení riadiacim letovej prevádzky, že máme očakávať zdržanie nakoľko bol v riadenom priestore hlásený neznámy objekt, pravdepodobne dron. Dostali sme na výber či chceme pokračovať napriek upozorneniu na priblíženie k letisku alebo zahájime vyčkávanie. Boli sme ešte dostatočne vzdialení od letiska a tak sme sa rozhodli, že spomalíme, čím sme získali pár minút na rozhodnutie a uvidíme ako sa situácia bude vyvíjať. Oplatilo sa, po pár minútach sme obdržali informáciu zo stanovišťa riadenia letovej prevádzky, že hrozba ďalej nepretrváva a my môžeme pokračovať na priblíženie. Skúsenosť ako je táto druhá, ktorú som popísal už zažilo veľa mojich kolegov a z ich rozprávania tiež viem, že niektorí už mali tú česť vyčkávať pred letiskom pristátia aj 30 a viac minút než hrozba dronu pominula.
Tu by som chcel podotknúť, že takéto nedbanlivé až nezodpovedné konanie zo strany majiteľov dronov môže v tom lepšom prípade spôsobiť veľké ekonomické škody a zdržania dopravného letectva. V tom horšom prípade kolíziu s dopravným lietadlom. V tej dobe som sa už dronom venoval aj profesionálne a registroval som rôzny názory aj na zahraničných fórach, že čo už len môže spôsobiť par gramový dron veľkému niekoľkotonovému lietadlu. Toto je veľký omyl. Veď položme si jednoduchú otázku, čo urobí malý kamienok autu pri rýchlosti 130 km/h na diaľnici ? To všetci dobre vieme. No a teraz si vynásobte váhu toho kamienka 10 krát a predpokladajte, že dopravné lietadlo v čase priblíženia dosahuje približne rýchlosti okolo 400 a viac km/h. Zrážka dronu s akýkomkoľvek lietadlom je obrovská hrozba a život ohrozujúca vec.
3. Vieme o vás, že sám ste pilot dronu a venujete sa školeniam a príprave dronových pilotov pre získanie potrebných oprávnení. Aký je záujem o takéto školenia zo strany hobby a profesionálych UAV pilotov?
Zo začiatku chvíľku trvalo, než nás ľudia spoznali. Ani dnes nás nepoznajú všetci ale tí, ktorí s nami prišli do styku ako klienti, rýchlo pochopili aký benefit je ak Vás o pravidlách lietania a o vzdušnom priestore učí niekto, kto sa tým profesionálne živí. Skúsenosti a feedback našich klientov sú skvelé a za seba musím povedať, že kohokoľvek sme školili, tak vždy boli nadšení práve preto, že letectvo je naša Vášeň a venujeme sa tomu veľmi zodpovedne a to sa ukáže aj v kvalite poskytovaných prednášok, prezentácií a školení.
Dodnes s mnohými z nich máme veľmi priateľské vzťahy, povedal by som až nadštandardné a každý jeden z nich vie, že kedykoľvek potrebujú pomôcť s čímkoľvek, radi im pomôžeme.
Napriek tomu, by som uvítal ak by bol záujem väčší. Nie o nás a našu firmu ale o vzdelávanie sa v tejto oblasti. Za veľmi nešťastný považujem posledný krok agentúry EASA, keď zrušila povinnosť mať pilotnú licenciu pri dronoch pod 250 g pre nekomerčné účely a iba odporúčila pilotom naštudovať si legislatívu. Úprimne ? Sme tak poctiví, že si dobrovoľne budeme niečo študovať ?
4. Myslíte si, že povedomie o aktuálnych pravidlách pre bezpečnú prevádzku dronov sú v našej krajine dostatočne komunikované a vysvetlené?
Nie, rozhodne ich považujem za nedostatočné. Ako taká vedomosť o tom čo sa v tejto sfére deje je tu len vďaka rôznym organizáciám ako napríklad vy, alebo vďaka nadšencom, ktorým na bezpečnosti aspoň trochu záleží. Denno denne vidím na internete videá, ktoré nemajú nič spoločné s dodržiavaním predpisov a bezpečnosti. Naopak sa ľudia neustále predbiehajú v tom, kto urobí krajšiu snímku z väčšej výšky, lepší a viac dychberúci záber ako ten druhý a podobne. Takéto súťaženie podporujú nepriamo aj mnohé skupiny na sociálnych sieťach a dokonca aj samotný instagramový oficiálny profil DJI CZ SK.
Veľa krát som videl ako zdieľajú videa svojich fanúšikov a bezhlavo šíria aj obsah, ktorý je na oko okamžite po vzhliadnutí profesionálom vyhodnotený ako absolútne protiprávny. Pýtate sa prečo ? Prelietavanie zhromaždení ľudí je predsa prísne zakázané a napriek tomu tam často zbadáte videa z dronu ako veľkou rýchlosťou niekto letí a kameruje takéto podujatia a podobne.
Bezpečnosť na prvom mieste
Pánovi Beňovi ďakujeme za rozhovor a za to, že si našiel ochotu a čas sa s nami podeliť o svoje skúsenosti takpovediac priamo „z oblohy“. Prajeme mu, aby sa ku jeho nepríjemným zážitkom s nebezpečným stretom s dronom vo vzdušnom priestore už nepridal žiaden podobný. Jeho slová zároveň potvrdzujú nutnosť zodpovedného prístupu pri používaní dronov, uvedomenia si vlastnej zodpovednosti za bezpečnosť vzdušného priestoru a zároveň poukazujú na dôležitosť vzdelávania a informovania o aktuálnych pravidlách pre bezpilotnú prevádzku.
Každý jeden pilot dronu by si mal uvedomovať, že je účastníkom vzdušného priestoru a je sa svoje jednanie zodpovedný. K tomu sa snažíme dopomôcť aj v asociácii Mám Dron formou vzdelávacích workshopov a dôležitých informácií o pravidlách pre bezpilotnú prevádzku zdieľaných na našom webe a sociálnych sieťach. Na záver pridávame pár videí, ktoré by nemali nikdy vzniknúť: